♥tHaNks t0 aLL♥

♥ FoLLow Me ♥

.:: Our Solemnization ::.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

♥♥ Errr.. Cinta ♥♥

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 20

Trip KelaNtan bersaMa Crew2 PersOna

salam..
heee..mcm2 cite yg nk dikongsikan..syok sgt2,,,2 hari g kelantan..
mase pegi ikot gua musang lalu cameron..time blik lak ikut grik..hee..
separuh ari dlm kerete...huu...da mcm filem 7 perhentian jer..tpi asenye lebih dr 7 perhentian..hehe..
~
~


pengalaman yg memang best..mcm2 cite ade..
x rugi join trip...=)
thanks to pihak yg terbabit..specially to ketua trip...thanks sgt2..pengalaman yg xdpt dilupkan...
smpai pesona dah x mempersonakan...pape pon alhmdullillah..kite sume xde pape jd...=)
hee..hepy je kt sne..tpi 2la..ade gak something yg xdpt dlupakan...
~chocolate bear~
~
~

haa..ni dia yg wat kecoh 2 persona..hehe...
mcm2....naseb bek ang comey....hihi...
~


haa...hmm....dtg pantai pkai bju kurung..yela nk g kenduri kan,,adui...angin byak...
huu....tpi syok..ingatkan dah pegi mlm tu x pegi da PCB...
rupenyer..sebelum g kenduri singgah PCB dulu...
hee..bgmbar..memng best..
hee..tpi 2la..nk click2 pon xsyok..coz byak angin..tdung terbang2..hee....
tpi adela gak tok2 wat kenagan..
hee..harap maaf pic xdapat di upload..hehe..
untuk simpanan shj...

~
~
~
~
~
~
~

Tempat2 yg DilawatI
~~
~pCB~
~kenduri Cik Wani(ketereH)~
~chalet kat pCb~
~Rantau Panjang(sempaDan)~
~pasAr BorOng wakaf Che Yeh~
~kota Baru~
__ni je kowt yg ttgal dlm memori__
~~
~~

huu...penat....penen..pas mam panadol..lena jap...dlm lena tu ase gak ketua trip ni bawa kete laju gler...tpi xmampu nk b ukak mate da..
tup2 dah kua tol behrang... cepat lak..
bukak mate ag sekali..dah smpai behrang 2020...
hee..akhirnye smpai gak uma..wahhh..bestnyer..
alhmdullillah..selamat smpai jua akhirnye..

heee....SyoK...

~~Thanks pada sumEE.......~~

Thursday, December 17

kisah dajjaL

Dari Abi Umamah Al-Bahiliy, beliau berkata: "Rasululah s.a.w telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda banyak menyentuh masalah Dajjal. Baginda telah bersabda: "Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang dibawa oleh Dajjal."




Setiap Nabi yang diutus oleh Allah SWT ada mengingatkan kaumnya tentang Dajjal. Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalah umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi(angkatan) kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin.



Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya.Dan sebenarnya Allah SWT akan menjaga orang-orang mukmin.



"Dajjal itu akan datang nanti dari satu tempat antara Syam dan Iraq. Dan mempengaruhi manusia dengan begitu cepat sekali. Wahai hamba Allah, wahai manusia, tetaplah kamu. Di sini akan saya terangkan kepada kamu ciri-ciriDajjal, yang belum diterangkan oleh nabi-nabi sebelumku kepada umatnya.



"Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan. Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama dengan baharu. Dan juga di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAFIR, yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf.



"Di antara fitnah Dajjal itu juga dia membawa syurga dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurganya sedangkan syurganya itu neraka, yakni panas.



Sesiapa di antara kamu yang disiksanya dengan nerakanya, hendaklah dia meminta pertolongan kepada Allah dan hendaklah dia membaca pangkal surah Al-Kahfi, maka nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yang membakar Nabi Ibrahim itu menjadi sejuk.



"Di antara tipu dayanya itu juga dia berkata kepada orang Arab:

"Seandainya aku sanggup menghidupkan ayah atau ibumu yang sudah lama meninggal dunia itu, apakah engkau mengaku aku sebagai Tuhanmu?" Orang Arab itu akan berkata: "Tentu." Maka syaitan pun datang menyamar seperti ayah atau ibunya. Rupanya sama, sifat-sifatnya sama dan suaranya pun sama. Ibu-bapanya berkata kepadanya: "Wahai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dialah Tuhanmu."



"Di antara tipu dayanya juga dia tipu seseorang, yakni dia bunuh dan dia belah dua. Setelah itu dia katakan kepada orang ramai: "Lihatlah apa yang akan kulakukan terhadap hambaku ini, sekarang akan kuhidupkan dia semula. Dengan izin Allah orang mati tadi hidup semula. Kemudian Laknatullah Alaih itu bertanya: "Siapa Tuhanmu?" Orang yang dia bunuh itu, yang kebetulan orang beriman, menjawab: "Tuhanku adalah Allah, sedangkan engkau adalah musuh Allah." Orang itu bererti lulus dalam ujian Allah dan dia termasuk orang yang paling tinggi darjatnya di syurga."



Kata Rasulullah s.a.w lagi: "Di antara tipu dayanya juga dia suruh langit supaya menurunkan hujan tiba-tiba hujan pun turun . Dia suruh bumi supaya mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya tiba-tiba tumbuh. Dan termasuk ujian yang paling berat bagi manusia, Dajjal itu datang ke perkampungan orang-orang baik dan mereka tidak mengakunya sebagai Tuhan, maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman dan ternakan mereka tidak menjadi.



"Dajjal itu datang ke tempat orang-orang yang percaya kepadanya dan penduduk kampung itu mengakunya sebagai Tuhan. Disebabkan yang demikian hujan turun di tempat mereka dan tanam-tanaman mereka pun menjadi. "Tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang tidak didatangi Dajjal kecuali Makkah dan Madinah. Kedua-dua kota itu tidak dapat ditembusi



oleh Dajjal kerana dikawal oleh Malaikat. Dia hanya berani menginjak pinggiran Makkah dan Madinah. Namun demikian ketika Dajjal datang ke pergunungan di luar kota Madinah, kota Madinah bergoncang seperti gempa bumi. Ketika itu orang-orang munafik kepanasan seperti cacing dan tidak tahan lagi tinggal di Madinah.



Mereka keluar dan pergi bergabung dengan orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal. Inilah yang dikatakan hari pembersihan kota Madinah.



Dalam hadis yang lain, "di antara fitnah atau tipu daya yang dibawanya itu, Dajjal itu lalu di satu tempat kemudian mereka mendustakannya (tidak beriman kepadanya), maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman mereka tidak menjadi dan hujan pun tidak turun di daerah mereka. Kemudian dia lalu di satu tempat mengajak mereka supaya beriman



kepadanya. Mereka pun beriman kepadanya. Maka disebabkan yang demikian itu Dajjal menyuruh langit supaya menurunkan hujannya dan menyuruh bumi supaya menumbuhkan tumbuh-tumbuhannya. Maka mereka mudah mendapatkan air dan tanam-tanaman mereka subur."



Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Menjelang turunnya Dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai. Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai."



Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w ada bersabda: "Bumi yang paling baik adalah Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal nanti ia dikawal oleh malaikat. Dajjal tidak sanggup memasuki Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal (di luar Madinah), kota Madinah bergegar tiga kali. Orang-orang munafik yang ada di Madinah (lelaki atau perempuan) bagaikan cacing kepanasan kemudian mereka keluar meninggalkan Madinah. Kaum wanita adalah yang paling banyak lari ketika itu. Itulah yang dikatakan hari pembersihan. Madinah membersihkan kotorannya seperti tukang besi membersihkan karat-karat besi."



Diriwayatkan oleh Ahmad, hadis yang diterima dari Aisyah r.a.mengatakan:

"Pernah satu hari Rasulullah s.a.w masuk ke rumahku ketika aku sedang menangis. Melihat saya menangis beliau bertanya: "Mengapa menangis?"



Saya menjawab: "Ya Rasulullah, engkau telah menceritakan Dajjal, maka saya takut mendengarnya. " Rasulullah s.a.w berkata: "Seandainya Dajjal datang pada waktu aku masih hidup, maka aku akan menjaga kamu dari gangguannya. Kalau dia datang setelah kematianku, maka Tuhan kamu tidak buta dan cacat."



Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Dajjal muncul pada waktu orang tidak berpegang kepada agama dan jahil tentang agama. Pada zaman Dajjal ada empat puluh hari, yang mana satu hari terasa bagaikan setahun, ada satu hari yang terasa bagaikan sebulan, ada satu hari yang terasa satu minggu, kemudian hari-hari berikutnya seperti hari biasa."



Ada yang bertanya: "Ya Rasulullah, tentang hari yang terasa satu tahun itu, apakah boleh kami solat lima waktu juga?" Rasulullah s.a.w menjawab:



"Ukurlah berapa jarak solat yang lima waktu itu." Menurut riwayat Dajjal itu nanti akan berkata: "Akulah Tuhan sekalian alam, dan matahari ini berjalan dengan izinku. Apakah kamu bermaksud menahannya?" Katanya sambil ditahannya matahari itu, sehingga satu hari lamanya menjadi satu minggu atau satu bulan.



Setelah dia tunjukkan kehebatannya menahan matahari itu, dia berkata kepada manusia: "Sekarang apakah kamu ingin supaya matahari itu berjalan?"



Mereka semua menjawab: "Ya, kami ingin." Maka dia tunjukkan lagi kehebatannya dengan menjadikan satu hari begitu cepat berjalan.



Menurut riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda: "Akan keluarlah Dajjal kepada umatku dan dia akan hidup di tengah-tengah mereka selama empat puluh.



Saya sendiri pun tidak pasti apakah empat puluh hari, empat puluh bulan atau empat puluh tahun. Kemudian Allah SWT mengutus Isa bin Maryam yang rupanya seolah-olah Urwah bin Mas'ud dan kemudian membunuh Dajjal itu."



Dan menurut ceritanya setelah munculnya Dajjal hampir semua penduduk dunia menjadi kafir, yakni beriman kepada Dajjal. Menurut ceritanya orang yang tetap dalam iman hanya tinggal 12,000 lelaki dan 7,000 kaum wanita.



Sabda Rasulullah : "Sebarkanlah walau seayat."



Wa'allahualam….Hanya Allah dan Rasulnya yang mengetahui….Amiinn

huu....BeshNye....kt CC xde owg...Hehe..dak2 poli da baLik cuTi


huuu..yipiee....pasni jaduaL waktu l.i da berubah...
yahoo!!...haha....


pasni xde keje mlm2 da..kecuali dibEri arahaN..hohoho..
sonok cangat2..
huu....
mlm td lak memng bosan sesangat...xde owg datang....huu
keje aku taw ape??haa....menjelajah dunia blogger..haha...
wah..kagum sangat....blogger yg dah berpengalaman buat blog memg cntik r....
nak wat mcm tu gak...tpi xpandai....

 xpe2..cik ada....pelan2 k.....hee...pasni...kalo ade mase nk godek2 bende nie...
ha....akn ku jdikan blog ni cntik gak..hehe...
chaiyok2!!!



Wednesday, December 16

BahagIa itu MiliK sEmua Kan??





huu...assalamualaikum....
lame dah x update...
rase macam xtau nk tulis ape...
hehe....ase jap je dah 16.12.09..xlama ag dah nk tamat l.i....
pasni mesti rindu kt tg malim....rindu kt cc kamsis...
rindu kt staff cni...
huu...rindu semuala....
argh....dpt bayangkan x time tu???


hmmm..hehee
pasni sem dpn da masuk sem 5....takotnyer....


rase mcm xnk masuk poli jer....
tpi bile time l.i...ase mcm nk abeh cpt..nk msuk poli blik....
huu..mcm2 ragam kn aku ni..kehkeh...=)



Sunday, December 13

ceriTera Kasih & saYang


Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.


Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:-

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?



Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.



Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

 



Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.


Cikgu
: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi

Saturday, December 12

taK uSah BerKata2



Tak usahlah..
sebut pasal cinta jika anda tidak sebenar-benarnya mengambil kisah
Tak usahlah..
bercakap tentang perasaan, jika ia tidak berada dihati anda.
Tak usahlah..
menunjuk ke dada, jika anda berhasrat melukakan hati pasangan anda.
Tak usahlah..
sebut cinta abadi jika ada di hati anda untuk berpisah.
Tak usahlah..
memandang matanya jika anda berbohong kepadanya.
Tak usahlah..
sebut hello jika kelak anda mengucapkan selamat tinggal.
Tak usahlah..
katakan dia satu-satunya, jika ada orang lain disisi
Tak usahlah..
kunci hatinya, jika anda tiada anak kunci untuk membukanya kelak.

haha..HatikU kEmbaLi tenaNg..



huhu...
akhirnya...lect datang juga melawat kami kt bumi tg malim nie...hehe
sempoi gler en.chow...
dtg sain bku report arian n soh ak isi borang jer..hehe..
sembang2 cket....
adela dlm m10minit je...heh.=)



hehe..pejam celik...xlame ag da nk abeh l.i...hehe...
urm..01.01.10 habisla....
ha..hrini 12.12.09..so ade bape mggu je ag..hehe..
pasni tah bile lak le nk dtg tg malim..xtaula...
huhu....stay ipoh blik la semdpn...
manghabiskan sisa2 sem yg tggal ag setahun..huu..


hee...lesen gue da nk tamat..nk kne g renew lak..mls nyer ase...
huhu....pe nk wat..kang xpasal2 lak kne saman coz lesen mati..
waa....
huhu...